Perkongsian pengalaman.. kenangan anak-anak.. resepi.. percutian..

Monday 29 April 2013

Bila Baby Amanda Kena Kuning, Ibu Dalam Berpantang Pun Entah Kemana..

Susah hati ini.. memang susah hati. Hari-hari keluar kena pegi klinik untuk cucuk ambil darah baby, kesian anak ibu. Hari ni dah hari yang ke-14 sayang... tapi kuning baby Amanda Raisya ibu masih dalam bacaan yang tinggi. Badan ibu pun tak terurus, tah kemana mandi daun ubatnya... segala set bersalin pun tak dapat nak guna lagi, makan pun tak tentu time, 100% perhatian ibu pada baby Amanda aje.

Mujur saya rasa saya dah kuat, dah sihat boleh bebas bergerak kesana kemari,.. cuma saya tak try memandu je lagi. Sementara  adik ipar meneman di rumah lapang sikit dada saya, boleh menolong masak, hantar kakak dan abang ke tabika. Bawa saya dan baby Amanda ke klinik untuk cucuk ambil darah. Suami? Ade.. tapi dia kerj kerja, tak dapat dah nak teman saya dan bawa baby Amanda ke klinik. Sebab dari sebelum bersalin lagi suami saya dah cuti, sebab saya masuk wad awal sehari sebelum pembedahan "ceasar". 10 hari juga suami saya cuti. Sebab tu lah dia minta adiknya temankan saya di rumah semasa dia kerja. Berpantang sendiri tanpa bantuan org tua memang sukar juga, tapi apakan daya,.. ibu saya juga tak sihat, dia juga perlu perhatian. Dia boleh bergerak sendiri untuk berdikari uruskan diri sendiri dah cukup baik. Mertua saya pula ada, tapi dia perlu beri perhatian pada baba mertua saya kerana sering tak sihat, sakit orang tua. Jadi tak nak menyusahkan sesiapa saya berpantang sendiri di rumah.

Berbalik kepada baby Amanda. hari pertama keluar wad, saya dan baby Amanda adalah hari ke-4 Amanda. Iaitu hari Jumaat petang. Jadi esoknya Sabtu jururawat melawat tak dapat datang, Ahad baru datang melawat saya dan baby, kata jururawat tu baby Amanda "kuning". Dia minta kami suami isteri bawa baby Amanda ke klinik. Bila dapat bacaanya. terkejut saya 203.1  , tersangat lah tinggi. bacaan normal 150 dan kebawah.

Jadi bermula la aktiviti ke KKIA :

Hari pertama : 22 April 2013 usia baby Amanda = 7 hari 
Bacaan : 203.1

Masa ni terkejut betul, tak sangka tinggi betul kuning dia. Sebab masa discaj tu doktor yang periksa Amanda dah bagi tahu Amanda bebas kuning. Jadi hati pun berbunga-bunga.. ingtkan apa yang saya amalkan ketika mengandung menjadi.. Kerana Amanda tak ada kuning. Tapi sangkaan saya meleset.



Hari kedua : 25 April 2013 usia baby Amanda = 10 hari
Bacaan : 197.9

Lega sikit dua hari selepas cek up, turun sikit kuning dia. tapi sikit sangat belum boleh seronok lagi.. saya tak amalkan apa-apa kecuali susukan dia susu badan saja. Sebab saya yakin dengan susu badan sepenuhnya akan turunkan kuning Amanda, tapi saya lupa.. saya makan jus untuk ibu bersalin yang ada macam-macam khasiat untuk pulihkan rahim, semua tu mungkin panas.


Hari ketiga : 27 April 2013 usia baby Amanda = 12 hari
Bacaan : 203.4

Keputusan yang paling mengejutkan saya ketika ini... langsung saya uplod gambar baby Amanda di facebook. Ramai kenalan facebook bagi petua, sebelum ni pun ada juga. Saya fikir mungkin kuning Amanda naik selepas saya beri dia titisan jus anggur hitam. Tapi itu semua kemungkinan sahaja.. sepatutnya saya perlu beri dia susu badan sahaja.. 

Saya beli Mandian herba ini untuk ikhtiar mandikan baby Amanda, sebelum ni dah mandikan dia dengan daun dukung anak, tapi tak ada perubahan sangat.


Hari keempat : 28 April 2013 usia baby Amanda = 13 hari
Bacaan : 201.3

Balik dari klinik saya tak bedung dia.. sebab ada kenalan yg bagi tahu jangan di bedung baby yang kuning, lagi lena dia tidur kalau di bedung. Ada logik juga...  jadi biarkan dia lena macam ni selepas menyusu, tak cukup susu badan puting ori. Minum susu perahan pulak dalam botol. Mujur dia pandai minum botol. Sama je kut dia rasa puting botol dengan bress kut.. Heheheh.. Avent terbaik.



Hari kelima : 29 April 2013 usia baby Amanda = 14 hari
Bacaan : 198.7

Sekejap turun, sekejap naik.. saya pun tak tahu mana silapnya.. bermacam-macam ikhtiar saya dah buat, susukan baby Amanda tak pernah missed. Syukur pada Allah swt juga rezeki baby Amanda, susu saya banyak.

Untuk hari ni saya cuba petua seorang kenalan, ibu kawan anak saya di tadika. Dia beri saya "daun pisang awak" untuk lapik tempat tidur baby Amanda, saya ada juga singgah kedai untuk beli kucai untuk mandikan dia tadi, juga agar-agar untuk direndam semalaman untuk buat mandi esok pagi. Kalau bab mandi-mandi.. petua luaran saya ikutkan saja. Tak nak dak suap mulut dia bagai-bagai. Kuatir memudaratkan dia dan tiba-tiba kuning dia naik mendadak lagi.

Esok baby Amanda ada appointment dengan doktor, jam 2 petang. Nurse tu pesan tak payah pergi makmal untuk suntikan, terus je ambil nombor dan ke bilik doktor. Tunggu lah apa kata doktor esok. Harap-harap semuanya baik.

2 comments:

Mama4hero said...

normal la tu ema..tiap kali baby lahir je mst kene kuning..ank2 akk 3 org tu pun kena..akk x p amik darah pun..cara yg paling baik sekali..kerap susukan baby dengan susu bdn tau..bile dia kerap menyusu,dia akn kerap membuang,sama ada air besar/kecil..lg kerap lg bagus..kuning cpt baik..kalo di tdo pun kejut bg nyusu..tak yah guna petua 2 lain..kalo jmpe doc pun..mst dia suggest susukan bayi sekerap mgkn

Bellezza Bunga Matahari said...

normal tu mmg normal juga kak.. tapi kalo berlarutan kan kuning ada bahayanya... mcm mula terfikir oleh otak ni... risaukan dia.. nk thu lebih lanjut ema updte entri ttg semalam apa yg dok bg thu ttg amanda.