Perkongsian pengalaman.. kenangan anak-anak.. resepi.. percutian..

Tuesday, 5 February 2013

Minggu ke-28 atau 7 Bulan usia kandungan

28 Minggu
Semalam ke klinik kesihatan berdekatan untuk pemeriksaan kandungan, 3 hari sebelum tu kaki kejang, senang kata, orang-orang lama kata krem atau tarik mengkarung. Hehehe.. siapa pernah dengar dia tahu.

Pagi sabtu tu bangun saja .. Aduh!!.. sakitnya betis,.. lebih tepat perut betis. Dah cuba untuk tegangkan urat-urat kaki, tapi tetap tak menjadi.. Masih sakit, jadi di biarkan sehingga reda. Sebab bukan tak biasa kena atau merasainya, dalam fikiran "nanti hilang lah tu". Tapi tak juga hilang sengal-sengal perut betis tu, jadi di biarkan la melarat juga sampai 3hari. Hari Ahad hari ke-2, layan juga gotong-royong di tabika anak-anak sempena "My Beautiful Malaysia". Di Taman Tasik Taiping acaranya lebih besar-besaran untuk mengindahkan Taman Tasik Taping. Tapi pegi ke tabika anak-anak aje lah.. lebih baik kan.. (sempat lagi dalam sakit-sakit kaki ni). Malam pula sempat lagi keluar dinner dengan suami dan anak-anak, sakit-sakit pun gagah kan berjalan, tapi dah terhinjut-hinjut menahan sakit bila ada anak tangga.

Hari yang ke-3 hari ni la Isnin. Sampai keras la betis tu tapi di gagahkan juga memandu sebab sakitnya sebelah kanan saja. Sebelah kiri normal cuma bengkak angin (biasa). Hantar anak-anak kesekolah seperti baisa, terus ke klinik, temujanji untuk 28 minggu mengandung, dan jumpa doktor untuk scan sekali.

Bila jururawat tu tanya masalah ibu, hum.. apa lagi bagi lah tahu kaki ni krem dah 3hari menahan sakit tak hilang-hilang.Dia pun pegang-pegang juga, tapi biasalah ayatnya "mengandung memang perkara biasa". Tapi saya ni tak tahan sangat dah ni.. Jumpa doktor pun sama je jawapan,.. Tak ada juga ubat...

Balik dari klinik terus ke rumah kenalan lama ni, Kak Fiza. Bidan muda, urut wanita lepas bersalin dan urutan badan untuk wanita juga refleksologi. (siap dah tempah dari awal untuk urut lepas bersalin) Lega lah sikit, dah kurang keras kat betis tu. Tapi sengal-sengal sendi tu tetap ada. masih terasa.

Ok, nak cerita tetang kandungan pula.. bayi saya sihat, syukur Alhamdulillah.. bab aktif pergerakkan, memang aktif sangat-sangat.. kuat nendang. berat bayi saya kini di anggarkan 1.235kg. Normal. Dan... jantina bayi seperti mula-mula scan pada usia 20 minggu. Tak kisahlah kadang-kadang tak boleh meramal,nak tepat sekarang boleh scan 3d or 4d. Tapi suami saya kata tak perlulah.. tak ada kejutan bila lahir nanti. Asalkan bayi saya sihat dan aktif kan..

Apa yang saya tahu bila bayi dalam kandungan sudah 28 minggu, rambutnya sudah mula tumbuh, bergitu juga gigi susunya sudah mula tumbuh di bawah gusi. Matanya juga mula bergerak di dalam soket matanya, mata yang bergerak aktif menunjukkan mungkin bayi sedang bermimpi. Mimpi indah mungkin, kan.. dengan itu juga sel-sel otaknya juga mula berkembang.

Selalulah bacakan surah An-Nahl, Surah Maryam, Surah Yusuf, bayi kini boleh mendengar.. Semoga bayi ibu sihat, pintar, dah solehah.. Amin..

Bayi saya sewaktu 11minggu. Yang ini saje lah yang ada, scan kali ke-2 dan ke-3 semalam tak pula dapat gambar, tapi asalkan dah tengok dia sihat dan degupan jantungnya juga baik, sudah cukup lega dan gembira untuk menunggu saat kelahirannya nanti..

1 comment:

Donny Ien said...

hai.. moga anak dalam kandungan tu baik. pantang larang perlu di jaga hehe..