Perkongsian pengalaman.. kenangan anak-anak.. resepi.. percutian..

Thursday, 9 May 2013

Masakan Pindang Orang Dalam Pantang

Masakan pindang ni kalau guna ikan kembung memang sedap. tak kira la orang dalam tempoh berpantang ke, atau tidak.. masakan simple macam ni kadang-kadang jadi sedap. Tapi saya guna ikan apa yang ada dalam peti sejuk tu aje.. Ikan Pelata. 

Bahan-bahan:
5 ekor ikan pelata (saiz kecil)
1 batang serai di ketuk
1 biji bawang besar *
3 ulas bawang putih *
2 biji bawang merah* (kecil)
sedikit halia *
sedikit kunyit hidup * (jika tak ada, serbuk kunyit pon boleh, sedikit sahaja)
sedikit air assam jawa
1 biji tomato
1 helai daun kunyit.
maggi cukup rasa.

Cara masakan mudah:Bahan-bahan yang bertanda * di blender halus. Kemudian bahan kisar tadi di masukkan dalam periuk. Letakkan atas api.. masukkan serai.. biar didih. Masukkan ikan.. dan air perahan assam jawa.. tambahkan maggi cukup rasa. tak payah banyak.. secukup rasa saja.. Akhir sekali masukkan daun kunyit. dan tomato yang di belah empat.

Dah siap menu masakan orang dalam pantang ni.. hari ni hari ke-23... menghitung hari... ke-44. masih jauh nampaknya.. (^_~) wallaweh..



4 comments:

Puan Bee said...

tak suka ikan pelata , kenapa ntah haha ..tp bedal juga kalau ada depan mata .. piandang ni kalau guna ikan kerisi ohh sedapnya ..

Bellezza Bunga Matahari said...

tau xpo.. aku pon bedal ja apa yg ada depan mata..

Azy HS said...

Jemput singgah

azyhilmi.blogspot.com

Terima kasih ;)

fairus mohamad noor said...

sedap..jgn kata org dlm pantang..yg tak pantang pun suka mkn..hehe