Perkongsian pengalaman.. kenangan anak-anak.. resepi.. percutian..

Friday, 14 December 2012

Cempedak dan Biji Cempedak


Isi Cempedak 
Saya suka cempedak isinya warna oren. Nampak bercahaya gitu, tapi yang kuning ni pon okey, rasanya sama lah rasa cempedak kan,.. lemak-lemak manis. Kalau di makan bergitu saja, hati-hati jangan sampai tercekik. Sebab isi cempedak ni macam berselirat (bertali macam benang kut) kita tak boleh terus nak telan aje bila kunyah dlam mulut seulas cempedak tu, kalau buat juga... alamatnya bakal tercekik la.. Kalau bagi anak-anak kecil makan perlu pantau la.. Lebih baik bagi sikit-sikit.

Menu minun petang hari ni cempedak goreng, tapi tak ada gambar, sebabnya.. makan panas-panas. Tak ingat dah nak cari kamera atau handphone. Puas makan kalau di goreng sendiri ni, makan panas-panas pula. Tak sempat habis goreng lagi yang mula-mula goreng dah pon licin. Sebiji cempedak dapat di goreng dan makan puas-puas. Berbanding kalau beli siap goreng RM4 atau RM5 dapat berapa ulas je. Memang tak sempat nak ulang. 


Biji Cempedak

Ini cerita biji cempedak pula. Siapa pernah makan biji cempedak? Angkat tangan.. ~hehehe.. Bukan lah makan mentah macam tu. Makan biji cempedak rebus. Sedap. Hum,.. tak tahu nak bagi tahu rasa macam mana. Lemak-lemak masin. (Sebab rebus tambah garam sikit) Kalau rebus air aje tak ada rasa apa pula.

Tapi biji cempedak yang nak direbus tu bukan lah biji cempedak yang dah di goreng tu ya.. Biji cempedak yang isinya tadi di makan bergitu saja. Perlu di cuci dulu sebersih-bersihnya biji cempedak tu sebelum direbus. Lepas tu masuk dalam periuk agak-agak muat dengan jumlah biji cempedak tu, air bagi lebih sebab tak nak nanti airnya kering sebelum biji empuk. Tambahkan garam secukup rasa. Agak-agak lah jangan bayak sangat nanti masin. Langsung tak boleh makan.


Hasil dari biji cempedak yang direbus. Hum.. sejukkan dulu buang baki air rebusan tadi. Makan je macam makan kacang, sebelum tu kopek kulit yang luar warna keperangan tu, makan isi yang putih tu. Layan sambil menonton telivisyen. best.. Tapi jagan makan banyak sangat, sebab angin, nanti agin tak terlepas sakit urat-urat badan. Kalau terlepas tu .. jauh-jauh yer.. (^_~)


p/s :- makan biji cempedak ni mak saya lah yang memperkenalkan. Masa kecik-kecik dulu kalau makan isi cempedak mesti bijinya mak suruh simpan. Boleh rebus, di makan pula. Sedap layan. Siapa yang belum pernah rasa, cuba lah. Dah lama saya tak makan sebenarnya, tu yang cuba sekarang ni, bukan apa kalau dah teringin tu takut kempunan pula.

6 comments:

fairus mohamad noor said...

sedapnyer cempedak grg..bru je 2/3 hari ni duk teringat pasal cempedak..cam ngidam pulak..haha

ALoNa CintamaniszLite said...

cempedak ni dh angin...makan bijik dia lagi ler menambah kembong, kan..huhu..

Tp sedappp...hehe

Bellezza Bunga Matahari said...

owh cempedak pon angin ye.. ingtkan biji dia je agin.. patut pun rasa semacam je perut ni.. mcm nk lepas angin tapi xlepas.. hahha dah r ngandung.. sendiri cari penyakit kan.. keh keh keh..
nak las lepas mkm kotiaw malm2 ni.. ema p cr gak kotaow kat depan siger yg akak kata td tu.. tapi ramai org la..

Ummi HaniE Annisa said...

salam Emma dear,

sy ni mmg xpandai mkn biji cempedak... suke cempedak jee.... tp mak sy sgt lah suka ;)

p/s: tima kasih byk2 utk vote contest yer... :)

Bellezza Bunga Matahari said...

sama2.. sekali undi tuk bee kn.. goodluck k..

org tua2 mmg suka kut biji cempedak rebus ni.. ema pon asal mak la dulu kecik2 selalu suruh simpan biji cempedak ni..

Puan Bee said...

kalau aku yg makan tentu dah sejuk kebas kaki ni , tak tahan benda2 angin