Perkongsian pengalaman.. kenangan anak-anak.. resepi.. percutian..

Monday 18 February 2013

Suntikan ATT untuk Ibu Mengandung

Suntikan ATT (Anti Tetanus) atau Suntikan Kancing Gigi. Suntikan ini sememangnya akan di beri pada ibu-ibu yang mengandung. Hari ni saya ke Klinik Ibu dan Anak untuk peperiksaan kandungan saya yang dah 30 minggu. Jadi setelah di periksa, hari ini masa yang sesuai untuk saya di beri suntikan ATT. Sebenarnya saya tak ingat dah macam mana rasa sakitnya kena cucuk tu. Maklumlah anak ke-2 dah pun hampir 5tahun.

Sebelum di beri dos suntikan tersebut, memang jururawat ada memberitahu selepas suntikan ATT ini tangan akan kebas. Jadi dengan terpaksa relanya saya pun merelakan diri di suntik. Adoi!!! memang sakit. Bukan kebas, tapi sakit, nak pula masa ubat tu berlalu masuk dalam tubuh.. Mak ai... sakitnya tak terkata, serta-merta tangan rasa lengoh. Nak angkat pun tak boleh. Seharian lenguh sebelah tangan yang di suntik tadi, bekas suntikan pun masih terasa sakitnya, (rasa macam bengkak)

Hihihi.. bukan nak bagi takut pada ibu-ibu hamil yang singgah di blog saya, tapi ini yang saya rasa, sebab saya memang tak suka pada suntikan. bagi saya semua suntikan adalah sakit. Nak pula suntikan untuk ambil darah atau suntikan masukan tiub di tangan untuk memudahkan dimasukankan ubat atau air kalau masuk hospital comform kena. Hai sakit sungguh, sedang menaip ni pun betul-betul kontrol dah ni. Agar tak bayak pergerakan.

Kalau tak silap saya bagi ibu yang mengandung kali pertama, 2 dos suntikan akan di berikan. Dan kandungan seterusnya hanya 1, suntikan ATT inilah.

Pentingnya Suntikan ATT ini :-

  • Tetanus merupakan jangkitan kuman yang boleh menyebabkan maut di sebabkan oleh racun yang di kenali sebagai "Clostridium Tetani". Jadi suntikan anti-tetanus ini untuk mengurangkan kebarangkalian di jangkiti kuman tersebut.
  • Kuman ini boleh memasuki tubuh melalui luka. Luka pada wanita hamil adalah selepas bersalin normal iaitu luka di bahagian faraj atau lebih di kenali luka "episiotomy".
  • Zaman dulu hospital tak banyak, jadi kebanyakan wanita hamil akan melahirkan bayi di klinik-klink dan di sambut boleh bidan tradisional dan peralatan yang di gunakan di kuatiri tidak bersih 100%. Jadi WHO dan Kementerian Kesihatan Malaysia telah mewajibkan suntikan Anti-Titanus pada ibu hamil bagi mencegah kematian bayi dan ibu.
  • Vaksin ini akan melindungi ibu dan bayi yang bakal lahir. Antibodi yang terbentuk dalam badan akan di hantar pada bayi untuk melindunginya sehingga beberapa bulan selepas kelahirannya, ia juga dapat mengelakkan kelahiran bayi pramatang.
  • Pada kehamilan buat pertama kali dua dos suntikan akan di berikan. Suntikan pertama di awal kehamilan, suntikan kedua selepas sebulan atau dua bulan selepas dos pertama.
  • Kehamilan kedua, jika jarak kehamilan kurang dua tahun dari kehamilan pertama, satu suntikan booster akan di berikan. 
  • Suntikan titanus sudah menjadi tidak releven pada masa kini, kerana sudah banyak hospital-hospital kerajaan mahupun swasta di bina, dan wajib bagi ibu hamil melahirkan bayi mereka di hospital. Peralatan yang di gunakan juga bersih dan di basmi kuman.
  • Suntikan ini juga boleh mendatangkan effec seperti demam dan adakalanya allergy. Sebab itulah ramai di kalangan gynaecologist tidak memberikan suntikan ini.
  • Akan tetapi klinik-klinik dan hospital kerajaan masih mengamalkannay untuk mengurangkan risiko jika ibu itu tinggal di kawasan pendalama.
Pendapat dari seorang Doktor Sakit Puan :-

Saya sendiri tidak menegah jika ibu yang hamil itu menolak suntikan ini jika yakin akan melahirkan bayi di hospital dan sanggup menanggung risiko.Tetapi manalah tahu tanpa dirancang, seorang ibu boleh melahirkan anak di dalam kereta, di lif bangunan dan sebagainya. Jangkitan kuman boleh berlaku. Jadi lebih elok saja menerima suntikan itu lagi pula ia diberikan secara percuma di klinik kerajaan. "
Ini sedikit penerangan tentang suntikan ATT dari sumber blog lain yang telah saya olahkan. Dan apa yang saya rasa sekarang tangan saya memang sakit, lenguh, sengal, nak angkat pun tak boleh. Kalau terlupa, terlebih aktif.. adoi!! sakitnya.. nak tidur mengiring pun tak boleh ni. Tunggu esok macam mana pula. Harap-harap esok dah pulih seperti biasa.




6 comments:

Bee said...

suntikan ATT ni memang sakit , boleh demam juga , tp saya ambil jek , tk nak risiko :)

Mama4hero said...

He3 mmg sakit..tgn trus jd lenguh,xleh nk wat keje.

Bellezza Bunga Matahari said...

nak angkat pun xbole ni.. adei ingt kan 1hr je.. hari ni dah 2hari pun masih terasa lagi tido mengiring lagi lah xboleh kan.. suiz kat umh kan tinngi so bila nk on suiz buka lampu atau kipas mmg xmampu nak angkat nak pula tdi suami terlanggar bahu ni masa dlm kereta. dah le kena cucuk tgn kanan.. adoi.... !!..

Bellezza Bunga Matahari said...

hari yg ketiga dah ni,... masih lagi rasa sakit nk angkat sikit2 tu boleh la.. tido xselesa..

Unknown said...

saye pulak baru kne tadi..da 25 weeks....sakit...tak selesa rasenye...huk3..

dalila said...

Sy br kene pg td..sakitnye spi skang lg rs..lenguh sgt tgn..