Perkongsian pengalaman.. kenangan anak-anak.. resepi.. percutian..

Tuesday, 27 November 2012

Anak-anak dah boleh tinggal botol susu..

Saat-saat yg paling dinanti-nantikan oleh diri sendiri. Memang saya tak sangka anak-anak dah boleh tinggalkan botol susu di musim cuti sekolah ni. Semestinya cabaran yang sangat susah mulanya untuk  berhentikan sepenuhnya punyusuan botol anak-anak ni.. Manakan tidaknya.. si abang dah 5 tahun.. buka sekolah awal Januari 2013 nanti dah masuk 6 tahun.. si adik pula 4tahun.. tahun depan 5 tahun. see.. see.. dah besarkan bagi budak yang meyusu botol?

hari ke-3 anak-anak bersarapan bersama 1 gelas susu masing. (yang mug besar kanan sekali tu ibunya lah yang punya)

Mulanya susah juga saya nak aturkan minum susu diaorang berdua ni. Tapi peluang terbaik masa cuti sekolah ni  diambil untuk bersarapan bersama-sama saya.. Biasanya saya sarapan di jalanan ( dalam kereta/kedai nasi lemak kawan saya) aje.. Anak-anak pula sarapan di tadika. Walaupun pembantu tadika ada sediakan menu sarapan untuk anak-anak tadika tetapi biasanya saya akan belikan juga budak berdua ni kuih-muih atau nasi lemak atau juga roti. (Atas permintaan .. bila dah selalu beli dah jadi terbiasa) Balik saja dari tadika, sesampainya depan pintu rumah.. mulalah minta susu. Tak nak makan nak susu dulu. Kalau cuti sabtu dan ahad anak-anak taknak pula sarapan terlebih dadulu, pagi-pagi susu botol juga yang diminta.

gambar 2009 saat-saat ini paling di rindukan....

Paling susah nak tinggal botol susu si abang.. bukan adiknya. Sebab! si abang ni suka hisap botol kosong. Susu dah habis botol kosong tetap di mulut. ( buruk kan? ~hehehe~) saya dan suami puas mencuba macam-macam taktik untuk dia. tapi tak menjadi.. Selasak-lasaknya abang tu tapi hisap botol kosong tu yang tak menahan tengok gelagat dia. Tapi saya cuba dan terus cuba untuk budak berdua ni tinggalkan botol susu. Tapi taklah saya hentikan susu pula.

Betullah kata orang berpengalaman... mahu mendidik anak-anak harus dengan kata-kata dan tunjuk ajar dari kita ibubapa dengan cara yang lembut lagi halus. Saya sentiasa ingatkan kedua-duanya yang meraka dah pun besar. dan tak perlukan botol susu lagi.. ( nak pula tak lama je lagi pun saya akan melahirkan seorang lagi zuriat) yang abang akan ada 2 oranglah adik-adiknya.. si adik pula bakal menjadi kakak bukan lagi adik.
Mulanya nak biarkan si abang dulu tinggalkan botol susunya. (sebab abang tua setahun dari adik) tapi bila difikirkan nanti tak akan menjadi hasil sebab bila abang tengok adik susu botal sah-sahla... nanti dia pun minta. Jadi, dua-dua saya traning minum susu dalam cawan. Nak traning mudah saja (mujur ada idea ~hahaha~ ) minum susu bersama-sama ibu. Tapi ibunya minum Anmum Materna lah.. untuk bayi dalam kandungan ini yang sudah pun 18minggu .. (^_~) nanti saya update tentang pengalaman hamil saya kali ini dengan sebelum-sebelumnya ya.

botol yang terkini yang dibeli


Bye.. Bye.. botol susu...
Walaupun botol tu baru di beli, (sebab dulu mmg ibu la yang selalu tukar-tukar botol susu anak-anak ni.)  tapi saya tak kisah sebab saya rasa senang hati melihat anak-anak dah tak menyusu botol lagi.. Dah besar anak-anak ibu ni...  Sebenarnya bila anak-anak menyusu botol, orang yang suka membeli bermacam-macam jenis botol adalah saya juga sebanya kan banyak corak-corak menarik di pasaran kan..  ~hehehe~ aptb


3 comments:

Rosmansham Alias said...

Alhamdulillah dah berjaya tinggalkan botol susu tu. Anak saya (2 tahun+ ) nasib baik dapat adik, kalau tak memang payah tinggalkan habit breastfeed..

Puan Bee said...

hihi .... besar dah abang nya adik tu ok lagi la .. sbb anak aku semua tinggal botol masa 4 taun

Bellezza Bunga Matahari said...

kira ok la tggl botol umur 2thn++ ini si abg tu dh 5thn risau thn depan dh 6thn. xkn masih susu botol.. kn... :)
ank hg bee 4thn da tgll ok la.. tp tu pon rsa mcm da besar kn..?