Perkongsian pengalaman.. kenangan anak-anak.. resepi.. percutian..

Monday 31 December 2012

Bengkel Kek Lapis Sarawak

Saya hadiri bengkel ini pada 24 Desember yang lepas, hari Isnin, sehari sebelum cuti Perayaan Krismas bertempat di Dewan Orang Ramai JKKK Bukit Jana, Kamunting Perak. Seramai 20 orang kaum ibu yang menghadiri bengkel ini. Di anjurkan oleh Dr.(H)Azlina Bt Abdul Latif, Adv.Diploma Homeopathy (AIMS) , Diploma art Culinary (UKAP). Dan kami semua ditaja oleh Amanah Iktiar Malaysia cawangan Larut (Bukit Jana)

Hum... siapa kata seorang doktor tidak boleh memperkembangkan ilmunya dalam bidang yang berbeza kan..? Ada sedikit cerita tentang Dr.Azlina sebelum saya memulakan cerita tentang bengkel kek lapis sarawak ini. Beliau merupakan Pengasas/Pengarah Urusan bagi produk kesihatan dan kecantikan AZZI BEAUTY SDN BHD, yang bertempat di Pusat Bandar Bertam Perdana, Kepala Batas, Pulau Pinang. Jadi resepi kek lapis sarawak beliau juga ada dimasukkan bahan-bahan terdiri daripada makanan dan produk kesihatan beliau sendiri. Jadi saya rasa kalau di ubah resepi asal beliau tak akan samalah rasa kek lapis yang dibuat. "........ berfikir sejenak"

Berbalik pada kek lapis sarawak, siapa yang pernah rasa, akan tahu lah kenikmatan kek lapis sarawak ini.. dan harganya untuk sebiji kek 9'x9' beleh menjangkau ke Rm150-Rm250++ lagi. Mengikut perisa, warna dan corak kek itu sendiri. Tetapi ada pembekal yang menjual dengan harga Rm30-Rm40-Rm50-Rm60 bagi sepotong (kek 9'x9' tadi dibagi 3)

Jadi dengan itu saya pun tak melepaskan peluang "percuma" depan mata, bila dia adakan bengkel kek lapis sarawak ni, hanya mengeluarkan modal RM5 sahaja untuk pendaftaran bengkel ini, itupun duit tu digunakan untuk makanan individu selepas bengkel kek lapis selesai. Kelasnya tetap percumakan... cuma tak berpeluang la nak merasa buat sendiri kek tu, boleh look and see aje lah.. tapi dapat lah rasa, dan pengetahuan motivasi berguna dari Dr.Azlina. 

Dr.Alina. ketika beliau sedang mempersiapkan bahan-bahan kek lapis sarawak. Masih cantik beliau ni, berumur 42 tahun, berdarah campuran pakistan dan mami tanjung, asal Pulau Pinang. 

Ketika demo berlangsung, satu demi satu bahan yang dimasukkan dan di adun sebati oleh pembantu Dr.Azlina sambil-sambil beliau memberi beberapa tips berguna juga diselitkan motivasi buat semua yang hadir.

Adunan yang telah siap di bahagian pada dua warna juga perisa. Yang hijau perisa pandan, dengan aroma pandan yang harum, manakala yang coco sudah tentulah coklat. Selapis demi selapis kek akak dibakar pada suhu oven 250' di set pada 8min untuk selapis kek. Untuk lapisan pertama gunakan kepanasan bawah, setelah 8min kek di keluarkan dan perlu di tekan dengan alat khas, selapis lagi akan diletakkan dan di bakar menggunakan kepanasan atas pula, Proses di ulang sehingga adunan habis. Perlu berhati, cermat dan teliti.

Kek lapis yang dah siap disejukkan selama 20min dalam suhu bilik, mula di bahagi-bahagikan untuk masing-masing merasa ke enakkan kek, ibu-ibu yang membawa anak-anak bersama dalam bengkel kek lapis sarawak ni, anak-anak lah yang tak sabar menati peluang untuk merasa kek tu.. Kek nya sebiji, yang hadir 20 orang, campur anak-anak lagi.. Gamat juga...

Inilah rupa kek lapis sarawak perisa pandan coklat. Kata Dr.Azlina ini adalah kek lapis sarawak asas. Ada pelbagai jenis lagi kek lapis sarawak. Kalau nak menuntuk ilmu dengan beliau harusla mengikuti kelas-kelas yang beliau buat. Dan bayaran diperlukan,.. mana ada percuma lagi kan.,.. (minat dah ada ni..)

Mummy preggy ni pun sempatlah berposing dengan kek tu, tapi gambar ni tak cantiklah.. huhuhu.... saya rasa wajah saya berubah sangat, mengandung kali ni, dadan pun mengembang semacam.. bukan badan saja, muka pun sama.. "pembawakan budak".. 

Yang mana dapat rasa dah selamat dalam perut, jadi lah dapat rasa sorang sikit, yang di bawa balik ini ajelah.. kalau di ikutkan seornag sepotong saja, tapi saya ambil 2. Heheheh.. ingat anak 2 orang. Kalu bawa balik 1 aje nanti berebut, dan mesti banyak tanya, masalahnya tak nak kongsi.

Yang kelakarnya, masa nak ke bengkel tu saya ni punya lah sediakan bekas  makana kedap udara, yang besar pulak tu. (sebab ingat kan dapat lah sepotong besar.. untuk bawa balik..)


2 comments:

icaland pelangi indah said...

saya baru pulang dr mengikuti class kek lapis Dr. Azlina. memang the best!

Bellezza Bunga Matahari said...

yup terbaik.. group kami pun sedang merancang nk ikuti kelas kek lapis Dr.Azlila lagi.. bayaran kalau xsilap RM200 dh dis% tu.. :)