Perkongsian pengalaman.. kenangan anak-anak.. resepi.. percutian..

Saturday, 2 March 2013

Perut Sering Mengeras Ketika Trimester Ke-3


Hari ini kandunganku hampir 32 minggu, (31/52w, 5/7d). Sejak usia kandungan masuk 28minggu , boleh di katakan kerap sangat perut ni mengeras. Tapi bila cuba di ubah posisi.. Alhamdulillah kembali normal. dan terasa gerakan bayi, yang mungkin cuba meregangkan otot-ototnya.

Braxton Hicks Contraction : 

Perut mengeras, atau Braxton Hicks Contraction ini adalah perkara biasa yang akan berlaku kepada Ibu Mengandung terutamanya bila usia kandungan masuk ke Trimester ke-3.
Tapi perlu di kenal pasti sama ada contraction biasa atau contraction hendak bersalin. Contraction yang saya alami sekarang adalah contraction biasa...

Bila Mula Contraction Berlaku? :


  1. Biasaya ketika memandu, sering sangat perut ni mengeras, jadi perlu saya regangkan posisi kedudukan. Saya  lebih selesa bila bersandar, tetapi tidak tegak. Sebab kalau tegak akan lebih sesak rasa perut, dan mulalah rasa perut lebih keras. 
  2. Bila duduk, pun masaalah.. memang tak boleh duduk bersandar atau pun tidak.
  3. Berjalan, pun juga masaalah bila berjalan .. tak perlu berjalan lama.. sekejap pun dah mula rasa perut mengeras dan terasa berat sekali untuk menampung berat bayi dlam kandungan.
Setelah di google-google, terjumpalah oleh ku sisi atau posisi yang betul untuk mengelakkan contraction biasa ini berlaku.

Mari berkonsi :









Kalau bab duduk selalu juga lapikkan bantal kecik di pinggang. Bergitu juga tidur, memang akan mengiring dan akan lapikkan juga bantal kecil di perut sebagai pelapik untuk menampung berat bayi dalan kandungan. Tapi.... bab berjalan tu yang tak pasti, hehehe.. lepas ni kenalah sentiasa pastikan berjalan menegak.

Tapi adakalanya menegak juga, bila mula terasa perut mula mengeras, sambil sebelah tangan menampung berat perut di bahagian bawah. Sambil menarik nafas dalam-dalam dan mengusap-usap permukaan perut, sambil saya berbual sendiri dengan bayi di dalam perut ni..

Selain dari Posisi atau Kedudukan yang Betul, Senaman Juga Dapat Membantu :


  • Bersenamlah sekurang-kurangnya 30minit setiap hari, ini akan membuatkan badan akan terasa sihat dan bertenaga. Tetapi perlu dapatkan nasihat doktor sebelum mahu memulakannya.
  • Cuba berenang pada kelajuan yang sesuai dengan diri sendiri.
  • Berjalan atau berbasikal pada kelajuan yang sesuai juga keselesaan diri, dan cuba bercakap dalam keadaan yang selesa dengan nafas yang baik. (aktiviti ini biar berteman)
  • Lakukan senaman ringan seperti cuba regangkan otot-otot.

Tapi rasanya yang mampu saya lakukan hanyalah senaman ringan iaitu regangan otot-otot. Yang lain tak dapat rasanya nak melakukannya.. Apatah lagi berenang, sebab memang tak pandai langsung berenang. Banyak kali dah mencuba.. bab apungkan badan lepas, tapi dalam beberapa minit saja.. Berkubang bolehla.. heheheh.. yang tu yang biasa.. 


6 comments:

Deq's Qienz said...

singgah bc tips ini ;)

eamy milea said...

thanks bagi tips yang sangat berguna ni dear. :)

Bellezza Bunga Matahari said...

TQ.. saya buat entri ni untuk diri sendiri pada ketika itu lah.. dan mmg untuk di kongsi buat semua pembaca yg sudi terjah blogspot saya ni.. (^_~)

shera shehan said...

Tq share

Nur Qistina said...

Thanks for tips. Hihi. Malam tadi baby mengeras smpi xley tdo.

Jazilah Ilyas said...

Berpengalaman early contraction dan braxton hicks. Pengalaman yg tak dpt dijual.beli dgn wang ringgit :)