Perkongsian pengalaman.. kenangan anak-anak.. resepi.. percutian..

Friday, 15 March 2013

Semburan dari Kementrian Kesihatan Malaysia


Petang tadi  KKM datang rumah ke rumah, bagi tahu nak buat semburan asap, dan kalau nak tahu kawasan perumahan saya ni memang tahun lepas kawasan "denggi". Ramai juga lah yang kena, tapi belum ada rekod kematian, cuma deman batuk dan muntah, tahun lepas lagi kerap KKM datang. Tapi buat tahun ni, inilah kali pertama. 

Semua kena sembur, mesti ada yang dah kena demam denggi ni. Memang tak di nafikan sejak dua menjak ni, walau musim panas bayak nyamuk. Tapi tak lagi la juma nyamuk belang-belang tu.

Rumah saya atas bukit sikit dan rumah teres 2 tingkat, walaupun siang... ada nyamuk di bawah. Tengah santai-santai tengok tv mesti kena ketit sekor dua.

Tapi lega la sikit lepas KKM sembur ni, tak ada la nyamuk malam ni. 

 
Habis putih semua.. yang mana ada semua lari jauh-jauh. Ini gambar saya ambil ketika saya di jalan atas. Lorong rumah saya. Taman perumahan bawah ni rumah teres 1 tingkat. Masa KKM sembur rumah saya tadi  tak sempat pula nak tangkap gambar. Sebab sibuk kepung anak-anak. Bila KKM naik jalan atas, yang ada di atas turun bawah pula.. lari dari asap. Jiran-jiran saya ramai pula yang ada anak-anak kecil, saya je yang untung sebab anak kecill dalam perut. ~HeHeHeHe..

Tapi anak-anak yang kat luar tu kalau tak kawal letih juga.. tengah seronok, dapat kawan.. dan kawasan luas. nak berlari aje lah.. apa lagi. Bukan apa risau terlanggar dek motosikal atau kereta.

Akhir sekali.. Terima Kasih KKM atas semburan asap tadi. Matilah kau nyamuk. Yang saya paling suka.. bukan nyamuk aje yang mati, lalat lipas yang ada dlam rumah pun mati. Pakej tu.

3 comments:

Bardboo said...

saya tak suka bau semburan ni, busuk..huhu..

fairus mohamad noor said...

HE3..bkn nyamuk yang pening..kita pun leh pening bau semburan tu..

Bellezza Bunga Matahari said...

memang busuk la.. sb tu kami semua lari jauh2.. :) yg ada anak kecik xlarat nak kepong hehhe.. bb kalo terhidu.. susah 6t.. tu la ada jiran tegur saya untung bb sorok dlm perut hehehe..