Perkongsian pengalaman.. kenangan anak-anak.. resepi.. percutian..

Monday 18 March 2013

Berdebar-debar Pula Bila Hari di Nanti Telah di Tentukan

Usia Kandungan 34 minggu;
Hari ni saya di temani suami  ke Klinik Ginekologi di Hospital Taiping. Lepas hantar anak-anak ke tabika jam 8 pagi kami langsung ke hospital. Sarapan di rumah saja, segelas susu dan biskut Oreo. Sebab tak nak lewat, nanti orang ramai, alamatnya kena tggu lama la ... Bosan-bosan kalau kena tunggu lama ni. Yang paling bosan adalah En.Suami.

Sampai aje, terus daftar, dan dapat no.21, sempat pandang orang sekeliling dalam klinik tu, lega bila tengok tak berapa ramai. Dan tak juga kena tunggu lama, lepas timbang, dan diperiksa tekanan darah dan air kencing, tunggu sekejap, dah dapat masuk bilik rawatan.

Lepas berbual-bual dengan doktor yang bertugas dan semak rekod kesihatan dan kelahiran juga masaalah-masaalah lalu, juga di periksa keadaan bayi dan saya, doktor bagi tarikh untuk saya masuk wad bersalin dan tarikh kelahiran bayi secara pembedahan. Saya beri 3 pilihan tarikh, 11 April, 16 April atau 17 April. Jadi saya pilih 16 April 2013, sebab hari selasa dan tarikh masuk wad 15 April 2013 hari Isnin,. sempatlah anak-anak ke sekolah dulu pagi 15hb tu, lepas tu boleh la suami hantar saya masuk wad. Saja tak nak tengok muka anak-anak bila abahnya hantar saya masuk wad nanti, karang ada yang nangis, lepas tu tanya macam-macam. Biar nanti balik tabika berjawablah dengan abahnye..

Sebab-sebab kelahiran anak-anak saya perlu melalui kadedah pembedahan...
Sini nak cerita, ...
Anak pertama, lahir 2 minggu sebelum due date. Tanggal 21 Mei 2007 lebih kurang hampir jam 10malam, masih ingat lagi time tu slot drama bersiri "Kaber Hero Kaber Zero". Belum pun tamat drama tu saya masuk bilik nak rehat, sebab rasa bosan pula, tak ada cerita menarik untuk di tonton. Sedang berbual-buang kosong dengan suami, tiba-tiba dalam perut ni terasa sesuatu yang meletup kecil, dan terasa ada aliran air yang keluar tanpa boleh di tahan. Bila bangun saja, terus melimpah-limpah air dengan banyaknya tak boleh nak kontrol lagi.. dan ada sedikit kehijauan bercampur dalam air tu.(macam warna pandan yang di blend) Yang peliknya saya tak sakit, sikit pun tak sakit, suami pulak yang panik, lepas tukar pakaian, kami ke wad bersalin, bila di periksa, kata doktor saya harus di bedah segera bagi menyelamatkan bayi saya yang di kuatiri akan lemas sebab telah kekeringan air ketuban. Tanggal 22 Mei 2007 jam 12:04 lahirlah seorang bayi lelaki yang di beri nama Ahmad Dhia Izz Hail. yang sekarang sudah hampir 6 tahun.

Anak kedua, lahir 5 hari selepas due date. Tanggal 28 Jun 2008, di siang harinya saya masih boleh berjalan-jalan di Kuala Kangsar bersama suami dan anak pertama yang berusia 13 bulan. Sikit pun tak ada tanda-tanda saya saya mahu melahirkan, jururawat ada beri tarikh 29 Jun 2008 (esoknya untuk ke klinik jika masih belum ada tanda-tanda bersalin). Balik dari Kuala Kangsar saya masih macam saya aktif melayan si abang, suami saya keluar menghantar barang di Bayan Lepas, Pulau Pinang. Dapat sms dari bff yang dia sakit nak bersalin, dan terus saja ke wad bersalin, dalam senyuman, saya siap pesan pada dia nanti tunggu saya pula menyusul.. Malamnya, saya mula rasa contraction dengan lebih kerap, sekejap-sekejap ke bilik air, masih keliru juga dengan tanda-tanda bersalin, maklumlah anak pertama tak rasa sakit bersalin langsung. Bila kerap ke bilik air mak saya mula sedar, (tinggal dengan mak sejak 2 minggu sebelum due date) saya terus hubungi suami supaya cepat sampai dan boleh hantar saya ke wad bersalin. Lebih kurang jam 1pagi saya tiba di wad besalin, doktor cakap baru buka 1cm, tapi sakitnya.. Allah saja yang tahu, saya kena masuk wad. Dalam wad jumpa bff dapat sebelah katil lagi dengan dia. Esoknya Jam 8.30am saya di periksa lagi, sudah buka 3cm saya di arahkan masuk labor room untuk percubaan bersalin normal.. berjam-jam lamanya saya tunggu tak terkira air mata yang mengalir keluar menahan sakit. Tapi laluan pintu rahim tetap 3cm hinggalah ke jam 4.30pm, doktor bagi cadangan saya perlu di bedah, bagaikan "mengantuk di sorongkan bantal" saya mengangguk sebab dah tak tahan sangat sakit yang di tanggung. Tanggal 29 Jun 2008 jam 5:25pm lahir lah seorang bayi perempuan yang di beri nama Nur Syasya Hazira. Yang kini sudah hampir 5 tahun.

Dan kali ini 2013, saya di arahkan doktor untuk bersalin secara pembedahan juga pada 16 April 2013, atas sebab-sebab kesihatan saya yang lalu. Kedua-dua orang anak lahir secara pembedahan, juga pernah dicuci rahim pada Ogos 2008 selepas bersalin kerana still bleeding non stop, dan pernah mengandung luar rahim yang mana janin melekat pada ovari kiri pada  Mac 2011, pembedahan kecil juga di perut, tapi 3 tempat. Jadi untuk kelahiran kali ini, saya pun ikut nasihat doktor yang terbaik untuk saya dan selamatkan bayi saya.. Cukuplah 3 orang zuriat dari Allah untuk kami suami isteri, cuma yang ke tiga ni belum tahu jantinanya, sedang pujuk-pujuk juga suami untuk scan 3D. Maklumlah pengalaman yang terakhirkan untuk mengandung. Kalau ikutkan suami, dia tak nak saya scan 3D tu, katanya tak surprise nanti. Tapi saya pula rasa teringn sangat-sangat sebab ini pengalaman terakhir saya hamil.. kan...

Nama Penuh : Zaini Dhalemma bt Abd Ghani
ARAHAN MASUK WAD : Tajuk peringatan yang wajib kena ingat tu. hehehe.. bersiap sedia la.... "menghitung hari.. detik demi detik.. masa ku nanti pasti kan ada..."


Doakan saya dan bayi saya selamat yer.. berdebar sangat-sangat ni.. sesekali rasa tak sabar pun ada.. bila tengok kelengkapan bayi semua dah cukup, ...

7 comments:

Bardboo said...

salam,

semoga segala urusan dipermudahkan ye.. bestnya nak dapat baby lagi.. =)

Bellezza Bunga Matahari said...

Amin... terima kasih atas doanya ye.. mudah2han.. :)

Ummi Hanie said...

semoga selamat semuanya ya...

Bee said...

moga selamat ema , aku doakan dari jauh je la .. nanti jumpa aku dulu apa pun hahahaa .. cam ne nak ambik gambar baby ni ... ngee ~

Bellezza Bunga Matahari said...

TQ xpe 6t ingt tau 16hb april tu doakan aku tau.. walau dr jauh pun xpe.. moga2 Allah permudah kan.. pasal pict bb tu hum.. tu la.. dh jauh nk wat acaner???

EjamOthman said...

semoga semuanya berjalan lancar dan selamat ibu dan bayi.
jangan debar2 sangat yer nanti naik tekanan darah pula.

Bellezza Bunga Matahari said...

hahaha terbaik la ejam.. betul juga kan.. tp wat masa ni tekanan darah normal. sihat. skrg ni xsabar tggu baby lahir je.. nk pulak dah pegi sacn 3D 4D..