Perkongsian pengalaman.. kenangan anak-anak.. resepi.. percutian..

Thursday 14 March 2013

Cabut Gigi Sendiri di Rumah & Ini Gigi Pertama Izz yang Gugur

Hari ni ada Maljis Penyampaian Hadiah untuk Pertandingan Mewarna peringkat Tabika Kemas Dun Kamunting. Yang bertempat di Kompleks Rakan Muda Kamunting. Banyak juga hadiah, dari hadiah anak-anak yang menang mewarna, juga hadiah cabutan bertuah untuk ibu bapa yang hadir. Tuahnya hari ni pada suami saya, sebab dapat Voucher RM100 untuk membeli belah di Pasaraya Giant. Hum.. berbaloilah juga.. kan... dan adik si anak dara saya sorang ni dapat tempat ke-19. si abang??? hum.. tak berpihak pada dia.. tapi Tahniah buat Tabika Kemas abang dan adik ada 4 ke 5 orang yang menang.

Balik dari majlis tu lah  Izz ada mengadu gigi bawahnya longgar. Saya biarkan saja.. sebab ingat tak sirius.. cuma pesan pada dia "jangan usik" sangat. 

Tapi.. gigi tu kan milik dia.. dalam mulut dia.. jadi dia asyik juga usik-usik gigi tu.. sepetang ni memang kerja dia main-main dengan gigi tu. Mulanya ingatkan sempatlah nak cabut gigi tu di klinik, sebab saya tak berapa berani nak cabut sendiri.. takut dia yang menjerit nanti.. Tapi akhirnya.. gugur juga gigi abang Izz ni. Dia sendiri main, dia sendiri yang longgarkan, dan... dia sendiri yang cabut. ~Hehehehe~


Ngeeeeeeeee ... fresh, gigi baru gugur dari gusi abang. Abang belum pun 6 tahun, tapi gigi pertama abang dah pun gugur 1. Hari ni umur abang 5 tahun, 9 bulan dan 20 hari. ~ hehe..


Senyuman dari abang saat pertama gigi abang tak ada.. Tengok yang atas sebelah tu pula, gigi tu pun dah lama juga bertukar warna ke kelabu, tak lama lagi semacam gigi tu pula yang nak gugur nanti.


Ni pula senyuman abang masa umur dalam 15 bulan. Masa ni gigi abang belum pun tumbuh penuh lagi.. 

Apa pun, ibu harap nanti gigi abang akan cepat tumbuh yang baru, pesan ibu buat abang tadi (try psyco dia) 
  • "Lepas ni tinggal lah botol susu abang tu.. sebab abang minum botol la gigi abang cepat rosak dan luruh."
  • "Selalu-selalu lah gosok gigi dengan dengan betul, jagan nak makan ubut gigi tu sebab sedap kan... ha lepas ni guna la ubat gigi ibu dengan abah yang abang kata pedas tu."
  • "Lepas ni tak boleh dah cabut gigi di rumah nak cabut gigi kena pegi klinik." 
Ada pula jawapan abang..
  •  "Semalam memang abang minta susu dalam cawan pun.. ibu yang tak dengar. bukan abang minta dalam botol pun.."
  • "Abang memang tak makan dah pun ubat gigi tu.. adik yang selalu makan.... pastu picit banyak-banyak "
  • blurr.... than jawab "OK" tapi tanya balik "Kenapa?"
Komen saya : Tak Pernah pun nak salah kan diri dia.. hehehe...

3 comments:

Bardboo said...

salam..

nama anak kita sama la..Izz...ni pun liat gak nak gosok gigi..umur belum 2 tahun, tapi kuning2 sikit giginya..geram betullah tengoknya..

p/s: Saya ada buat segmen 'Aku Seorang Surirumah'. Segmen tamat pada 30 April 2013, dan hadiahnya adalah Mivva Beauty Box. Jom la join sekali ye.
Bacaan lanjut di sini: http://bardboo.com/segmen-aku-seorang-surirumah/jom-join-segmen-aku-seorang-surirumah

Bellezza Bunga Matahari said...

owh ni segment yg di blog puanbee tu erk.. dia ada buat entri ttg ni kan.. ok insyallah bila free saya pasti akan menaip entri.. :) terima kasih sb terjah blog saya yg xseberapa ni..

Bellezza Bunga Matahari said...

Izz ni selalu gosok gigi.. tapi lebih makan ubat gigi tu.. :) lepas tu umur dah dekat 6 tahun masih nyonyot botol susu.. tp hari ni langsung xminum susu dlm botol sb kena psyco td.. hahahha..